מאת: שלומית כהן אסיף
מאייר: אמי רובינגר
על הסיפור
הארנב ממושי יוצא לחפש חברים ומצויד בשלושה בלונים שיעשו לו יום שמח. בדרכו הוא פוגש בקיפוד, לטאה וצב שיציבו תנאים לחברות שלהם ובעצם ירצו רק את הבלונים של ממושי. במהלך הסיפור ממושי לומד שחברים אמתיים אוהבים אחד את השני ולא את החפצים אחד של השני, וגם מותר להם לאהוב דברים אחרים לגמרי…
מטרות
לסייע לילדים לרכוש חברים
ליצור שיח על חברות אמת וכיצד היא נקנת
מה צריך
הספר "הארנב ממושי"
אמצעי המחשה של הדמויות (ראי הצעות בתחום יצירה)
תמונה של ארנב לחצי כאן
אם תרצי תוכלי לרכוש את הסיפור מוקלט בלחיצה כאן
רכישת ספרים מוזלים בלחיצה כאן
פתיחה
נוציא את הארנב ונאמר: היום אני רוצה להציג לכם את הארנב ממושי.
תראו כמה שהוא חמוד.
בסיפור שלנו היום נכיר את ממושי, את אמא של ממושי, את הקיפוד, הלטאה, הצב והפרפר. נוציא את הדמויות ונציג אותן לילדים.
על מה אתם חושבים שיהיה הסיפור?
מעניין מאוד… בואו נקשיב ונגלה.
גוף
מוכנים? נתחיל לספר.
שאלות אפשריות תוך כדי סיפור:
- "אולי הוא נעלב?"
מה דעתכם ילדים? האם הפרפר הלך כי הוא נעלב? האם יכולות להיות עוד סיבות לכך שהוא הלך? "אם תתן לי בלון אהיה חברה שלך"
מה דעתכם? כדאי לתת ללטאה בלון? אבל אולי הוא יתפוצץ?- למה אתם חושבים שהוא נתן בסוף את הבלון למרות שהוא התפוצץ קודם?
"עכשיו אף אחד לא ירצה להיות חבר שלי…."
מה דעתכם? הוא צודק? בלי בלונים אף אחד לא יהיה חבר שלו? מה הוא יכול לעשות?
שאלות אפשריות אחרי הסיפור:
מה דעתכם על הסיפור?
איזו חיה הכי אהבתם?
האם הקיפוד, הלטאה והצב היו חברים של ממושי?
מי כן היה חבר?
איך יודעים?
האם קרה לכם לפעמים שחשבתם כמו ממושי שאף אחד לא רוצה להיות חבר שלכם?
חבר הוא מי שמשחק איתך ונותן לך גם משלו. אפשר להביא לחברים משחק אם אתם משחקים בו יחד. חברים משחקים יחד, עוזרים אחד לשני.
פעם הכרתי ילדה שהזכירה לי מאוד את הארנב ממושי. היא הייתה מביאה מהבית משחקים וממתקים ונותנת לילדים כדי שיהיו חברים שלה. מה דעתכם על המעשה הזה?
לפעמים זה נחמד שאנחנו מכבדים חבר בממתק או מתחלקים במשחק ואפילו מביאים לו משחק במתנה, למשל ביום הולדת. אבל לא מחלקים דברים כדי שיהיו חברים שלי.
איך כאן אפשר למצוא חברים חדשים? במקום לחלק להם מתנות או ממתקים מה אפשר לעשות?
אפשר להציע להם לשחק אתכם במשהו. גם אם זה משחק מהבית, בתנאי שהמשחק נשאר שלכם. אפשר להציע לו לבנות אתכם בארגז החול, לבנות אתכם בלגו, להשתתף במשחק במרכז הבית, לצייר משהו ביחד.
מה כן מותר לתת לחבר במתנה?
לצייר לו ציור. אם הוא עזר לי במשהו להודות לו ולהגיד לו שהוא חבר טוב.
סיום
מי רוצה להציג את הסיפור?
נחלק לילדים את אמצעי ההמחשה, נספר את הסיפור והילדים ישתתפו לפי היכולת.
הצעות לפעילויות המשך
- הכנת דמויות להצגה מגלילי נייר:
מה צריך?
- גלילי נייר
- צבעים וטושים
- עיניים זזות
- מספריים
- דבק, מהדק סיכות, סלוטפ
- ברסטולים
- קיסמי שיניים
מה נעשה?
- פרפר- ניצור כנפיים, נקשט את הפרפר ונחבר אותן
- קיפוד- נגזור מלמטה רגליים. נוסיף ראש וננעץ קיסמים בתור קוצים.
- לטאה מגליל ארוך- נגזור משולש בפתח אחד של הגליל זה הפה של הלטאה. בקצה השני נחבר זנב. נבצע ונשלים פרטים בעזרת טושים וצבעים.אפשר גם לגזור מלמטה רגליים.
- צב – נגזור משולש בפתח אחד של הגליל זה הפה של הצב. ניצור בעזרת עיגול כיפה אותה נחבר מעל גב הצב. אפשר גם להוסיף מהצד השני זנב. אפשר גם לגזור מלמטה רגליים.
- ארנב- נצייר פנים של ארנב, נדביק עיניים זזות ניצור אוזניים ונחבר
להדרכה מצולמת – לחצי כאן
דף צביעה:
הארנב ממושי להורדה לחצי כאןהכנת בובות תיאטרון קטנות:
צביעה גזירה והדבקה על מקל (דמויות בדף צביעה)הכנת מסכות:
אפשר להכין מסיכה של ארנביצירה בפלסטלינה:
ניתן לילדים גושי פלסטלינה ומשטח קרטון לעבודה.
אפשר בצורה חופשית או בהדרכת הגננת בקבוצה קטנה. תוך כדי עבודה ניתן לשוחח על איברי הגוף של החיות וצורתם.- מתמטיקה:
משחק חשבוני עם בלונים
מה צריך
- אמצעי המחשה של בלונים (במקום בלונים אמתיים אפשר לצייר על גבי ברסטול בלונים, לגזור ולחבר מקל לאחיזה נוחה)
- הדמויות מהסיפור
לארנב ממושי היו שלושה בלונים.
בא הקיפוד ופוצץ את הבלון. כמה בלונים נשארו?
באה הלטאה ופוצצה את הבלון. כמה בלונים נשארו?
בא הצב ופוצץ את הבלון. כמה בלונים נשארו?
אוריינות:
סיפור ברצף
להורדת התמונות לחצי כאן
תוכלי ליצור מהתמונות משחק זכרון.חלוקה להברות
של מילים מתוך הסיפור: ארנב, בלון, פרפר, קיפוד, צב, לטאה, אמא, נשיקה.משחק זיכרון
אות פותחת וציור. על גבי כרטיסים בצורת בלונים נדביק או נצייר את הדמויות מתוך הסיפור. נכין כרטיסים נוספים עם האות הפותחת שלהם. למשל- לתמונת הארנב נכין כרטיס עם האות א.יחיד ורבים
איך אומרים בעברית: ארנב אחד הרבה ארנבים… מילים נוספות: בלון- בלונים, קיפוד- קיפודים, צב- צבים, לטאה- לטאות, אמא- אימהות, פרפר- פרפרים.זכר ונקבה
איך אומרים בעברית: ארנב גדול וארנבת? גדולה. האם יש זכר ללטאה? ופרפר?- פעילות בתנועה ומוזיקה
הילדים ילכו במרחב תוך כדי האזנה למוזיקה. כשהמוזיקה נעצרת הילדים הופכים להיות אחת החיות מתוך הסיפור. תוכלי להתאים את המקצב לחיה בעזרת התוף. ארנב הוא מהיר ולכן המקצב יהיה מהיר. החליטו מה יהיה המקצב של הפרפר, של הלטאה, של הצב ושל הקיפוד. הילדים יזהו איזו חיה עליהם להיות לפי המקצב.
ריקוד
"שני חברים יצאו לדרך בים בם בום"
לצפיה בריקוד ובשיר לחצי כאןמדע וחקר
תוכלו להתחלק לקבוצות קטנות ולחקור את החיות בסיפור. כל קבוצה תחקור חיה אחרת.
תוכלו גם להתמקד בחיה אחת, למשל בארנב.
הביאו במהלך השבוע תמונות של ארנב, בובות, ספרים על הארנב ובדקו. מה הוא אוהב לאכול? מה צבע הפרוה שלו? מה צבע העיניים? אולי לאחד הילדים יש ארנב בבית או שתוכלו להביא ארנב מפינת חי מבית ספר סמוך.על האיורים
באילו צבעים בחר המאייר להשתמש?
איזו הרגשה הם נותנים? נעימה? לא נעימה?
האם אתם יכולים למצוא את הפרפר לומי בעוד מקומות בספר?מה עוד?
שיח על דברים שמשמחים אותי
- אמא ארנבת נתנה לממושי בלונים שיהיה לו יום שמח. מה משמח אתכם?
- איך אפשר גם לשמח חברים?
השאר תגובה